Op deze pagina vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over de recente regelgeving, zodat uw organisatie volledig conform de nieuwe normen kan communiceren en adverteren.
Vragen omtrent taal, lettertype, slogan
Is het noodzakelijk om de slogan zowel in het Nederlands als het Frans te vermelden? Of is één van beide genoeg? Kan het ook in het Engels?
Te vermelden in de taal van de reclame/doelgroep. Tweetalig mag, maar moet niet. Engels mag als dit de taal van de doelgroep is. Wanneer de reclame-inhoud in 3 talen wordt voorzien, de doelgroep de 3 talen omvat en dan is het logisch om ook de slogan in de 3 talen te voorzien.
Bestaat er een samenvattend document waar het gebruik van de slogan toegelicht wordt? (Toepassing, tekst grootte,…)
Zie Bijlage B van het Convenant
Ivm de educatieve boodschap, hierin staat dat er steeds een achtergrondkleur moet worden geplaatst die zich onderscheidt van de rest van de reclame over de hele breedte van de advertentieruimte. Is dit echt een balk of zijn hier nog andere mogelijkheden? Moet deze balk enkel toegepast worden op abribussen, of ook op TV spots, digitale assets, inlassingen in magazines, affiches in-store, etc?
Bijlage B vraagt: ‘onderaan de reclame, op de volledige breedte en op een achtergrondkleur die zich onderscheidt van
de rest van de reclame’ook voor TV, digital, magazine, …(zie opsomming in Bijlage B) . Rekening houdende met alle grafische voorwaarden lijkt het de facto moeilijk om andere vorm dan rechthoekig te gebruiken.
Zullen de goedgekeurde vertalingen van de slogan naar Engels en Duits in het convenant vermeld worden?
Duitse en Engelse vertalingen staan op website JEP (https://www.jep.be/het-communicatie-centrum-lanceert-in-overleg-met-de-betrokken-sector-een-nieuwe-educatieve-boodschap-inzake-alcoholreclame/)
Bij de voorbeeld visuals staat het convenant in Open Sans Bold en in kapitalen. In de tekst wordt enkel vermeld als lettertype ‘Open Sans’. Krijgen we hier wat vrijheid in (al dan niet regular of bold, kapitalen of onderkasten)?
De richtlijn qua lettertype is enkel ‘Open Sans’ met dien verstande dat de minimale lettergroote (voor hoofdletters en kleine letters) moet gerespecteerd worden.
Moet de educatieve slogan in hoofdletters of niet?
Neen, moet niet in hoofdletters. De minimale lettergroote (voor hoofdletters en kleine letters) moet wel gerespecteerd worden.
Moet de disclaimer in een afzonderlijke gekleurde band of mag deze verwerkt worden in de foto of design.
Gezien het geheel van grafische voorwaarden (onderscheidende achtergrondkleur, onderaan, breedte, etc.) lijkt de facto niet mogelijk om in een foto te verwerken.
Wat is de bedoeling van artikel 11? Wil dit zeggen dat er bij elke reclameboodschap een vermelding moet worden aangebracht die preciseert dat het om reclame gaat? Hoe moet die vermelding er dan uitzien? Bestaan hiervoor vormvoorwaarden?
Art. 11 herhaalt een algemeen principe geldig voor alle reclameboodschappen en houdt in dat een consument moet begrijpen dat een bepaalde boodschap reclame en dus promotie voor een bepaald product is. Voor haar interpretatie baseert de JEP zich op art. 7 ICC-Code (https://www.jep.be/sites/default/files/rule_reccommendation/2018_icc-code_voor_reclame_en_marketingcommunicatie.pdf) + desgevallend kunnen ook de Aanbevelingen inzake influencer marketing (https://www.jep.be/wp-content/uploads/2022/04/influencers_NL.pdf) en Code over herkenbaarheid van native advertising en aanverwante commerciële communicatie (https://www.jep.be/sites/default/files/rule_reccommendation/code_over_herkenbaarheid_van_native_advertising_en_aanverwante_commerciele_communicatie.pdf) van toepassing zijn, die specifieke vereisten of vormvoorwaarden kunnen voorzien.
Dient de slogan ook hernomen te worden op de reguliere kleine (A6) promotionele affiches in de winkelpunten (komt de leesbaarheid immers niet ten goede)? Als alternatief zouden we dan in de desbetreffende afdelingen grotere affiches met die slogan hangen.
Ja, zie https://www.jep.be/beslissingen/colruyt-29-09-2023/
Vragen omtrent sociale media
Als er gesproken wordt van digitale media, gaat dit dan over onze social media kanalen? Want op zich is dit geen reclamekanaal ‘paid media’ als dusdanig maar eerder een owned channel, een community. Kan er geen opsplitsing gemaakt worden tussen wanneer er organisch gepost wordt vanuit deze kanalen en/of wanneer er echt geadverteerd wordt vanuit deze kanalen? De volgers op de socials zijn heel internationaal, d.w.z. dat veel volgers geen boodschap hebben aan een balk onderaan met een NL en FR tekst.
Betreft ook eigen social media kanalen. Afhankelijk van de taal van de reclame/doelpubliek, FR of NL. gebruiken. De Engelse versie (“Alcohol abuse harms your health”) en de Duitse versie ( “Alkoholmissbrauch schadet der Gesundheit”) mogen gebruikt worden indien nodig voor de doelgroep van de reclame.
Begrijp ik het goed dat alle brouwerijen vanaf 1.1.2025 hun accounts op Snapchat en TikTok moeten verwijderen (of onzichtbaar zetten in België)?
Dit is de consequentie van de invoering van art. 13. zolang deze social media platformen geen afdoende age gating kunnen voorzien.
Als een betaalde influencer of leverancier een video plaatst op zijn/haar kanalen, moet die banner met slogan dan ook onderaan in de video, of is dit enkel van toepassing op video’s door het bedrijf zelf?
Ook voor alcoholreclame via influencers en leveranciers dienen dezelfde regels nageleefd te worden.
Instagram kan dus wel nog gebruikt worden als reclamemiddel? Is er age-gating mogelijk voor instagram?
Meta voorziet een mogelijkheid voor age gating.
Vanaf wanneer val je onder deze regels (vb. we zetten als activatie bedrijf een post op social media van een event waarop alcohol prominent zichtbaar is (vb een fles van een partner), moet hier dan ook een slogan bij vermeld worden?
Het Convenant wordt toegepast op elke vorm van alcoholreclame die voldoet aan hiernavolgende definitie van reclame: “Voor de toepassing van dit Convenant wordt als reclame beschouwd elke mededeling die rechtstreeks of onrechtstreeks ten doel heeft de verkoop van alcoholhoudende dranken te bevorderen, ongeacht de plaats of de aangewende communicatiemiddelen, zoals bepaald in Artikel I.8.13° WER.” In geval van klacht, zal de Jury in het specifieke geval de beelden van de post toetsenten aan bovenvermelde definitie.
Hoe worden social media kanalen gezien? Als een Belgisch kanaal? Een Benelux kanaal? Een internationaal kanaal? En wat met de taalregels?
Wat betreft communicaties die online verspreid worden, is het land van oorsprong van de adverteerder bepalend voor de territoriale bevoegdheid van de JEP (en dus voor toepassing van het Convenant). Taal is afhankelijk van de taal van de reclame/doelpubliek, FR of NL. De Engelse versie (“Alcohol abuse harms your health”) en de Duitse versie ( “Alkoholmissbrauch schadet der Gesundheit”) mogen gebruikt worden indien nodig voor de doelgroep van de reclame.
Wat dient te gebeuren met reeds geposte content op Tiktok en bij uitbreiding alle sociale media platformen? Moeten deze herwerkt of verwijderd worden?
Reeds geposte content moeten de regels ook naleven
Er wordt gesproken over ‘de adverteerder’, wil dit zeggen dat het convenant enkel van toepassing is op gesponsorde content of gaat dit ook over organische content?
Het Convenant kan ook van toepassing zijn op organische content
Hoe ver moet het gebruik van de slogan worden doorgevoerd op ‘corporate’ social media. In hoeverre moeten bedrijfsupdates (rond duurzaamheid, investeringen, vacatures, enz.) die gedeeld worden op social media eveneens de slogan vermelden / krijgen?
Communicaties die niet als alcoholreclame beschouwd worden (dwz “reclame” zoals gedefinieerd door het Convenant) (bv. bedrijfsupdates die geen alcohol promoten) moeten niet voorzien worden van de slogan.
Vragen omtrent leeftijd en scholen
Wat met tv-spots of assets die al bestaan, waarin personages eventueel jonger dan 25 jaar lijken? Mogen we deze nog steeds inzetten of is dit vanaf 1 januari verboden en moeten we nieuwe assets laten maken?
De Juryleden zouden wellicht de overgangsregeling bepaald in art. 18.2 hierop toepassen. De Jury baseert zich op info van agentschap/adverteerder over leeftijd van de modellen maar is vrij om te beslissen of de persoon al dan niet 25+ lijkt, zie bv https://www.jep.be/beslissingen/24-ice-15092021/
Bij wie ligt de verantwoordelijkheid bij een overtreding? Bv alcohol op een OOH in nabijheid school. Is dit de adverteerder of de regie ?
Ze zijn allebei verantwoordelijk (// art. 23 ICC-Code)
Wil dit zeggen dat reclame maken vanop festivals een no-go is? Aangezien hier ook heel wat minderjarigen en -25 jarigen aanwezig zijn?
Niet automatisch. Doelgroep van festival komt onder meer in aanmerking. Zie bv: https://www.jep.be/summerlove-brouwerij-vanhonsebrouck-23-09-2024-beslissing-tot-wijziging-stopzetting/
Art 4.2: Reclame mag niet gericht zijn op personen die jonger dan 25 jaar zijn of lijken te zijn. Hoe zal dit beoordeeld worden?
De bepaling van 4.2 is: “Reclame mag niet personen die jonger dan 25 jaar zijn of lijken te zijn, uitbeelden.“. De Jury baseert zich op informatie van de adverteerder of het agentschap over leeftijd van de ingezette modellen, maar is vrij om te beslissen of de persoon al dan niet 25+ lijkt, zie bv. https://www.jep.be/beslissingen/24-ice-15092021/
Verbod op OOH binnen 150 meter rond school: wat met bewegende OOH (bus, tram,…) die aan scholen voorbij komen?
Het verbod slaat enkel op immobiele OOH reclame.
Vragen omtrent folders, verpakkingen, POS-materiaal etc.
Hoe kijken we naar folders die worden ook rond scholen (aan huis) bedeeld?
Het verbod slaat enkel op immobiele OOH reclame.
Wat met bestaande drukwerk van posters voor de horeca. Tot wanneer mag je 1. de ‘Bier met liefde gebrouwen’ 2. oude schrijfwijze ‘alcoholmisbruik schaadt de gezondheid’ verspreiden. Een specifieke overgangsperiode is van toepassing voor materialen waarvan kan aangetoond worden dat deze zijn aangemaakt vóór 1 oktober 2024: – Gedrukte commerciële communicatie kan nog worden gebruikt tem 30 juni 2025.
Overige vragen
Geldt het Convenant voor
– alle 400 Belgische brouwerijen of enkel degene die het convenant ondertekend hebben?
– alle territoria waar we actief zijn of is dit enkel voor de uitingen die zijn effect hebben in België?
– alle deeltakken waar de brouwerijen mee bezig zijn? M.a.w. ook verplicht voor een (rooftop)bar / visitors’ centre?
Geldt voor alcoholreclame van alle adverteerders, ook voor degenen die geen partij aan het Convenant zijn. Wat betreft communicaties die online verspreid worden, is het land van oorsprong van de adverteerder bepalend voor de territoriale bevoegdheid van de JEP (en dus voor toepassing van het Convenant).
Zijn er veranderingen in sampling mogelijkheden? (in retail, online, events)
Nee
Wordt reclame voor “brouwerijbezoeken” dan beschouwd als reclame voor alcoholhoudende drank?
Afhankelijk van hoe de reclame er effectief uitziet en wat er gezegd of vermeld wordt, kan deze ook als alcoholreclame worden beschouwd
Zijn 100% cashback acties op alcohol nog toegelaten?
Geen nieuwe bepaling in het Alcoholconvenant.
Kunnen we nog steeds promoties en kortingen communiceren in DOOH bij retailers?
Geen nieuwe bepaling in het Alcoholconvenant.
Wat is het toepassingsgebied van het alcoholconvenant? Is het beperkt tot B2C relaties of omvat het ook B2B relaties?
B2B is niet uitgesloten.
Het succes van de vernieuwing van het alcoholconvenant is sterk afhankelijk van de correcte (vrijwillige) naleving ervan. Hoe kan vermeden worden dat economische operatoren die geen lid zijn bij één van de partijen bij het convenant de regels weigeren na te leven, hetgeen negatief kan afstralen op de rest van de sector?
De JEP behandelt ook dossiers op basis van klachten met betrekking tot reclames van adverteerders die niet bij de federaties aangesloten zijn en haar beslissingen worden tot nu toe nageleefd. Sensibilisatie is ook nodig,
Welke regels gelden voor alcohol vrij bier en alcoholvrije spirits?
Het Convenant is enkel van toepassing op dranken met een alcoholgehalte van meer dan 0,5 procent (%) per volume.
Deze regels zijn die van toepassing op alles wat een brouwerij communiceert? (bv: reclame over hotel/lifestyle producten)
Niet automatisch, communicatie het moet als alcoholreclame beschouwd worden (hangt af van hoe de reclame er uit ziet en wat er gezegd wordt).
Mag er reclame gemaakt worden door middel van enkel het logo van de brouwerij zonder vermelding van de slogan?
Geval per geval te beoordelen. Zie ter info deze Jurybeslissing: https://www.jep.be/swinkels-family-brewers-jungle-wood-22-10-2024-beslissing-tot-wijziging-stopzetting/
Is het dan ook verplicht in radiosponsoring van 5 sec?
Ja
Het convenant dateert van 9 oktober, de communicatie op jullie website dateert van 22 oktober, maar in de overgangsperiode vertrekt men van de datum van 1 oktober. Dit is moeilijk te respecteren aangezien we maar na 1 oktober kennis hebben gekregen van de aanpassingen. Vanaf wanneer zullen er sancties zijn?
In geval van klacht zal de Jury rekening houden met de volgende bepalingen: “18.1. De niet-gewijzigde regels zoals uiteengezet in het Convenant en zijn bijlagen van 25 januari 2013 blijven van toepassing. De gewijzigde en nieuwe regels treden in werking drie maanden na de ondertekening dit Convenant. 18.2. De toepassing van de nieuwe educatieve slogan is verplicht vanaf 1 juli 2024. De toepassing van de richtlijnen voor de uitvoering van de slogan zijn van kracht vanaf 1 oktober 2024. Een overgangsperiode wordt voorzien tot 1 januari 2025. Een specifieke overgangsperiode is van toepassing voor materialen waarvan kan aangetoond worden dat deze zijn aangemaakt vóór 1 oktober 2024: Gedrukte commerciële communicatie kan nog worden gebruikt tem 30 juni 2025. Geproduceerde commerciële communicatie voor uitzending op televisie of in bioscoop, kan nog worden gebruikt tem 30 juni 2025.
Worden de niet-naleving van de convenant regels enkel afgedwongen via klachtenbehandeling of zal er ook preventief worden opgetreden via screening of monitoring?
Momenteel alleen via klachtenbehandeling. Monitoring in de toekomst.
Valt een bedrijfsfilmpje over de geschiedenis en familie dat getoond wordt aan bezoekers ook onder een reclamespot?
Het kan afhankelijk van de concrete inhouud en beelden, maar geen Juryrechtspraak.
Wij hebben onlangs een nieuwe bedrijfsvideo opgenomen. De factuurdatum voor de bedrijfsvideo staat op 24/9/24. Uit de nieuwe regels leid ik af dat wij nog tijd hebben tot 30/6/25 om de video aan te passen moeten wij deze bewijslast proactief aanleveren of enkel ter beschikking houden indien hiernaar gevraagd wordt?
Bewijs ter beschikking houden indien hiernaar gevraagd wordt
Zijn er specifieke regels die van toepassing zijn op retailers?
Alle regels zijn van toepassing op retailers. Let in het bijzonder op artikel 5.2 van het convenant: “Alcoholhoudende dranken moeten duidelijk als alcoholhoudende producten te koop aangeboden worden om iedere mogelijke verwarring met niet-alcoholhoudende producten te vermijden, indien mogelijk door gebruik te maken van een fysieke scheiding.”
De Q&A zal de komende dagen/weken nog worden aangevuld.
Het volledige convenant kunt u hier raadplegen.
Heb je twijfels of ontvang je graag advies over een reclame-uiting, dien dan een adviesaanvraag in bij de JEP.
In het geval van een nationale audiovisuele campagne (radio/tv/bioscoop) rond alcohol, is dit verplicht.