Ethische reclame
Principes
De Raad voor Reclame zorgt voor een ethisch kader dat door alle partners binnen het reclame ecosysteem gevolgd wordt.
Inzake zelfregulering beoogt de Raad voor Reclame om het principe van het Level playing field op de markt te behouden. Het is belangrijk dat dezelfde regels van toepassing zijn op alle actoren in de advertentie sector.
1. Reflectiecommissie
Bestaande zelfregulerende regels actualiseren, nieuwe codes, regels of aanbevelingen opstellen, een vinger aan de pols houden van wat leeft op ethisch vlak, … Dat is de taak van de Reflectiecommissie, die tevens een belangrijke adviesfunctie aan de Raad van Bestuur en het Directiecomité heeft.
De opdracht van de Reflectiecommissie is de volgende:
- codes, aanbevelingen en charters inzake ethische reclame opstellen en bestaande teksten bestuderen en evalueren met het oog op eventuele aanpassingen;
- meewerken aan de eventuele aanpassing van ethische codes van beroepsfederaties die daarom vragen;
- het Directiecomité en de Raad van Bestuur van de Raad voor Reclame wijzen op de verwachtingen en bezorgdheden van de sector en het middenveld wat betreft ethische reclame;
- advies verlenen en voorstellen formuleren voor het Directiecomité en de Raad van Bestuur van de Raad voor Reclame betreffende voornoemde punten.
Werking Reflectiecommissie
De Commissie is als volgt samengesteld:
- Vaste samenstelling:
De directeur van de Raad voor Reclame en één afgevaardigde/leden categorie.
De duurtijd van het mandaat van de permanente leden is 1 jaar, hernieuwbaar.
- Variabele samenstelling (deelnemers uitgenodigd naargelang het onderwerp):
Voorzitter of vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van de Raad voor Reclame, voorzitter van de JEP in hoger beroep, een lid van het Secretariaat van de JEP, personen voorgesteld door lid-organisaties van de Raad voor Reclame die geen permanent lid zijn, personen voorgesteld door beroepsfederaties die geen lid zijn van de Raad voor Reclame, personen uit het middenveld, personen uit de academische wereld, e.a.
De genodigde leden kunnen worden voorgesteld door de permanente leden van de Reflectiecommissie, door het Directiecomité of door de Raad van Bestuur van de Raad voor Reclame. De lijst met voorgestelde genodigde leden zal op voorhand ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Raad van Bestuur. a Commission se compose de la manière suivante :
Permanente leden van de Commissie:
- Any COURBET (Raad voor Reclame)
- Anne-Laure DE HULTS (UBA)
- Bart VAN OUDENHOVE (VIA – Ads & Data)
- Jan DE MOOR (AEA – Clear Channel)
- Carola MICHIELS (ACC – BBDO)
- Karen VAN BRABANT (WE MEDIA/ LA PRESSE.be/VNM – DPG Media)
2. Codes & Aanbevelingen
De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) baseert haar beslissingen enerzijds op de wettelijke bepalingen (wet op de handelspraktijken, wetgeving per categorie van producten en diensten,…) en anderzijds op de zelfdisciplinaire bepalingen (codes, regels, aanbevelingen).
Hier vindt u de verschillende zelfdisciplinaire codes en regels terug die toegepast worden door de JEP:
https://www.jep.be/codes-regels/
3. Controle door JEP
Een groot deel van de middelen van de Raad voor Reclame wordt besteed aan de JEP, een onafhankelijk en paritair samengesteld orgaan dat de missie heeft om eerlijke, oprechte en maatschappelijk verantwoorde reclame-communicatie te verzekeren.
De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame heeft drie belangrijke verantwoordelijkheden:
- De JEP streeft naar eerlijke, waarheidsgetrouwe en sociaal verantwoorde reclame die het consumentenvertrouwen bevordert.
- De JEP waakt erover dat de inhoud van reclameboodschappen conform is met de regels inzake reclame, namelijk de wetgeving en de zelfdisciplinaire codes, en dit door middel van een onafhankelijke en representatieve Jury.
- De JEP behandelt klachten over reclame-uitingen en biedt diensten zoals advies over wettelijke en ethische aspecten van reclame, evenals monitoring en rapportage.
Daarnaast kunnen adverteerders, bureaus en media advies inwinnen over wettelijke en ethische aspecten van reclame, behandelt de JEP informatievragen, geeft ze opleidingssessies en publiceert ze evaluatieverslagen over de toepassing van het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken, en over de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.
Meer info: link naar www.jep.be