Adviescenter
Pro-actief advies:
Als adverteerder, reclamebureau of medium kan u een adviesaanvraag indienen, zowel voor, tijdens als na de verspreiding van een reclame.
U heeft de keuze tussen twee soorten adviezen:
1) Advies verleend door het Secretariaat van de JEP (bestaande uit twee juristen)
Dit advies vermeldt, zonder ze te interpreteren, de toepasselijke ethische en/of wettelijke bepalingen en verwijst naar de relevante rechtspraak van de JEP inzake de materie in kwestie.
Dit advies is niet bindend voor de Jury, die vrij blijft om haar beslissing te nemen in geval van (een) latere klacht(en).
2) Advies verleend door de Jury
Naast de verwijzing naar de toepasselijke ethische en/of wettelijke bepalingen en de relevante rechtspraak van de JEP inzake de materie in kwestie, omvat dit advies een goedkeuring – desgevallend onder voorwaarden – of een afkeuring van de ingediende reclame of het ingediende reclameontwerp. De Jury is gebonden door dat advies in geval van (een) latere klacht(en) (enkel wat betreft de elementen die in het advies behandeld werden). Adviesaanvragen worden volstrekt vertrouwelijk behandeld en Juryleden die een belangenconflict hebben ten aanzien van de voorgelegde reclame onthouden zich van deelname aan de beraadslagingen.
Alle info, alsook de tarieven, kan u vinden op : Meer info
Best practices:
EASA:
De JEP is lid van EASA, dat de zelfregulerende organen inzake reclame van verschillende landen verenigt.
Het doel van deze organisatie is het bevorderen en ondersteunen van de huidige systemen van zelfregulering, het coördineren van de acties van de EASA-leden voor de behandeling van grensoverschrijdende klachten, het verlenen van informatie over zelfregulering in Europa en het voeren van onderzoek bij haar leden om de balans op te maken van de naleving van bepaalde principes in de reclame. In dat opzicht ontvangt de JEP regelmatig vragen van EASA over de reglementering van reclame geldig voor bepaalde soorten producten/diensten of over lokale bijzonderheden binnen de procedures van elk Europees zelfregulerend orgaan.
Bovendien deelt de JEP elk jaar de cijfers over de behandeling van haar dossiers met EASA zodat de organisatie Europese statistieken kan opstellen. De JEP maakt deel uit van de Raad van Bestuur en het Self-Regulation Committee van EASA.
ICAS:
De International Council for Ad Self-Regulation (ICAS) werd in 2016 opgericht om de zelfregulerende organisaties en de reclame-industrie op mondiaal niveau samen te brengen en zorgt voor het promoten van verantwoorde advertenties door de effectieve implementatie van zelfregulerende normen. Dit doet ze door:
- de uitwisseling van informatie en best practices te vergemakkelijken,
- de oprichting en versterking van SRO’s in opkomende markten te vereenvoudigen
- de waarde van zelfregulering wereldwijd te promoten.
De JEP is een van de stichtende leden van ICAS.