Over ons
De Raad voor Reclame werd opgericht in 1967 en verenigt de verschillende advertentieberoepen, die op hun beurt vertegenwoordigd worden via hun respectieve verenigingen.
Onze visie
Wij geloven dat reclame een positieve bijdrage betekent voor mens en maatschappij, waardevol is voor merken, een belangrijke schakel is in het economisch proces en een attitudewijziging naar duurzame consumptie kan stimuleren. Het is van cruciaal belang dat alle reclamepraktijken legaal, ethisch, fatsoenlijk, eerlijk, maatschappelijk verantwoord en waarheidsgetrouw zijn.
Onze missie
“De Raad voor Reclame vertegenwoordigt het Belgische reclame-ecosysteem om door zelfregulering ethische, verantwoorde en betrouwbare reclame te waarborgen. We promoten de waarde van het reclame ecosysteem als motor van een sterke economie en van creatief en innovatief ondernemerschap. We nemen hierin onze maatschappelijke verantwoordelijkheid inzake uitingen van diversiteit en inclusiviteit, en streven naar een attitudeverandering richting een meer duurzame en verantwoorde consumptie.”
Onze activiteiten
- Samenbrengen van het hele ecosysteem
- Promoten van de kracht van commerciële communicatie
- Schrijven van zelfregulerende regels
- Organiseren van het onafhankelijk toezicht hierop (via JEP)
Onze waarden
- Transparant
- Open
- Eerlijk
- Respectvol
- Volwassen
Onze strategie
- de Raad voor Reclame organiseert en richt zijn activiteiten op de zelfregulering van de reclame in België;
- de Raad voor Reclame positioneert zich als het platform van de reclamesector inzake zelfregulering;
- de Raad voor Reclame positioneert zich als de bevoorrechte gesprekspartner van de overheid, de burgermaatschappij en de pers inzake zelfregulering.
Onze leden
Hoe is de Raad voor Reclame gestructureerd?
Alle actoren in het communicatie-ecosysteem hebben de verantwoordelijkheid om erover te waken dat reclame waarachtig en eerlijk is en voldoet aan de wettelijke en de zelfregulerende ethische vereisten. Daarom maken zowel adverteerders, communicatiebureaus als media deel uit van de Raad voor Reclame, die vaak zijn vertegenwoordigd via hun vakorganisaties.
De Raad voor Reclame is de enige professionele organisatie die het geheel van de communicatie- beroepen verenigt en waar ze vertegenwoordigd worden door hun respectievelijke verenigingen.
Er zijn werkende leden (die een actieve rol opnemen en een stem hebben in de algemene vergadering) en toegetreden leden (die de werking van de vereniging steunen)
De werkende leden van de Raad voor Reclame zijn de volgende :
- UBA (United Brands Association)
- ACC (Association of Communication Companies)
- Belgian News Media (Vlaamse Nieuwsmedia en La Presse.be)
- WE MEDIA (Association of Magazine Publishers)
- AEA (Associatie van Exploitanten van Aanplakborden)
- VIA (Association of Audiovisual Media)
- BAM (Belgian Association of Marketing, die o.a. Google en Meta vertegenwoordigt)
De toegetreden leden zijn :
- bpost
- UMA (United Media Agencies)
- Rechtstreekse lidmaatschappen van communicatiebureaus die geen lid zijn van ACC
Directiecomité
Marc FREDERIX (Voorzitter)
Harry DEMEY (Vicevoorzitter en bestuurder)
Luc SUYKENS (Vicevoorzitter en bestuurder)
Koen VAN IMPE (Bestuurder)
Wilfried CELIS (Bestuurder)
Bestuursorgaan
Team Raad voor Reclame
Communicatie Manager
Coördinator Reflectiecommissie
Secretaris belast met het dagelijks beheer
Voorzitter van de Raad voor Reclame
JEP Team
Secretaris van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame. Zij beheert de dossiers van de JEP en onderhoudt de contacten met de EASA en ICAS, waarvan de JEP lid is.
Adjunct-secretaris van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame. Ze verzekert de behandeling van de dossiers van de JEP.
Assistente. Ze neemt het administratieve beheer van de dossiers van de JEP en de Raad voor Reclame op zich.