Home » Blog » Jaarverslag 2023

Jaarverslag 2023

We kunnen – en willen niet anders dan de terugblik op 2023 te starten bij een persoonlijk verhaal. Marc Dupain was in zijn laatste jaar actief als voorzitter na een dubbele driejarige termijn. Halverwege het jaar werd hij getroffen door ernstige gezondheidsproblemen waardoor hij zijn voorzitterschap niet kon verderzetten.
Marc was, in tandem met de directrice, de drijvende kracht. Dit voorwoord is dan ook de perfecte plaats om eens te meer hulde te brengen aan zijn inspanningen om de Raad voor Reclame (in 2023 nog Communicatie Centrum) verder te ontwikkelen, met de blik op de toekomst.


Eén van die trajecten was gehoor geven aan de roep van de markt om een actievere invulling van de zelfregulering, de pijler waarop de Raad voor reclame gebouwd is. Om de verwachtingen exact in kaart te brengen, liep er in het najaar een consultancy traject – onder leiding van Business & Strategy Consultant Hans Cools. Dat mondde uit in een drievoudige doelstelling voor de tripartite:

  • zelfregulering meer proactief maken, en daarin een organiserende en verbindende rol spelen;
  • de waarde én de waarden van reclame duidelijk maken en propageren; en
  • met één stem spreken op een duidelijke en transparante manier.

Tijdens een ‘Staten-generaal van de media’ die eind december 2023 werd georganiseerd, hebben alle stakeholders deze ambitie bekrachtigd en zich geëngageerd om ze uit te werken in 2024.

Voor het grote publiek zal 2024 waarschijnlijk het jaar zijn waarin het kennismaakte met de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP). De grootscheepse communicatiecampagne werd in 2023 ontwikkeld na een competitie via de Young Dogs, de vereniging van jonge creatieven, en uitgewerkt in samenwerking met TBWA.

2023 stond tevens in het teken van het verder verfijnen en het verbeteren van codes en andere vormen van zelfregulering, zowel in eigen land als in een internationale context. Meest in het oog springend was zonder twijfel de nieuwe educatieve slogan bij alcoholreclame, ontwikkeld door de Reflectiecommissie in samenwerking met de Federatie van de Belgische Brouwers en Vinum Et Spiritus.

U ontdekt alle vorderingen uitgebreid in dit jaarverslag, dat weer eens aantoont dat zelfregulering dé manier kan en moet zijn om alle aspecten rond reclamecampagnes te reguleren.

Veel leesplezier!

More Nieuws

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.