De internationale reclamewereld is in rouw. Lucas Boudet, groot pleitbezorger van ethische reclame en zelfregulering op Europees en wereldwijd niveau, overleed plotseling, en laat hierbij een indrukwekkende nalatenschap na.
Op 1 september overleed Lucas Boudet onverwacht op 46-jarige leeftijd.
Hij was sinds acht jaar directeur-generaal van de European Advertising Standards Alliance (EASA) en vicevoorzitter van de Global Marketing and Advertising Commission bij de Internationale Kamer van Koophandel. In die functies speelde hij een onnoemelijk belangrijke rol bij het streven naar ethische reclame dankzij zelfregulering en naar internationale samenwerking op dit vlak. Zo was Lucas Boudet een belangrijke drijvende kracht achter de herziening van de ICC Code of Marketing and Advertising, dat een kader biedt voor ethische marketingpraktijken wereldwijd en eerlijkheid en transparantie in reclame garandeert.
De Fransman had voor zijn positie bij EASA een rijke carrière in Frankrijk, onder andere als secretaris-generaal bij de Frans-Koreaanse Kamer van Koophandel en Industrie, uitvoerend directeur bij de Frans-Thaise Kamer van Koophandel en directeur bij de Frans-Belgische Kamer van Koophandel en Industrie.
Maar wij willen hem vooral ook eren als een warm en charismatisch leider.
De Raad voor Reclame wenst Lucas Boudet uitdrukkelijk te danken voor het schitterende werk en de heel fijne samenwerking tijdens zijn carrière en wenst zijn familie, collega’s en vrienden veel sterkte in deze moeilijke tijden.