Home » Actuele dossiers

De Raad voor Reclame buigt zich over tal van thema’s waarvoor codes, aanbevelingen, charters, … inzake ethiek in reclame relevant zijn voor onze sector.

Op dit moment gaat de aandacht vooral uit naar de volgende dossiers.

Alcoholreclame

Topic
Reclame voor alcoholhoudende dranken staat al jaren hoog op de agenda van het Raad voor Reclame. Het is de wil om daarbij het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken blijvend te verbeteren. Dat leidde begin 2024 tot een nieuwe, krachtigere educatieve boodschap om de consument beter te informeren over de risico’s van alcoholmisbruik, en waar alle partijen zijn overeengekomen om deze vanaf 1 juli 2024 verplicht bij elke reclameboodschap te vermelden. Ze kwam tot stand in samenwerking met de federaties van de Belgische Brouwers en Vinum Et Spiritus, Comeos, UBA, Horeca Vlaanderen, Horeca Wallonië en Horeca Brussel.

Meer info hierover kan u vinden op jep.be en ubabelgium.be

Stand van Zaken
De Raad voor Reclame heeft samen met de sectororganisaties, werk gemaakt van een belangrijke update van het Convenant inzake alcoholreclame.  Dit gebeurde in samenwerking met Vinum Et Spiritus, de Belgische Brouwers federatie, Comeos, Federatie Ho.Re.Ca Brussel – Wallonië en Horeca Vlaanderen.

Dit Convenant werd finaal op woensdag 9 oktober 2024 door de hele sector ondertekend.

Influencer Marketing Alliance

Topic

De Raad voor Reclame toonde zich een voorloper als het gaat om codes voor influencers. In 2018 werden al aanbevelingen opgesteld, die in 2022 geactualiseerd werden. Speerpunt is dat een influencer verplicht is te communiceren over het feit dat hij een vergoeding ontvangt voor een ‘post’.

Daarnaast is de Raad voor Reclame ook nauw betrokken bij de Influencer Marketing Alliance, onder impuls van FeWeb. Deze alliantie, waarin de influencers vertegenwoordigd zijn, vraagt om het only once-principe te hanteren. Eén transparante aanduiding van een commerciële post moet volstaan, via de aanduiding “reclame” of een ander woord zoals advertentie, publiciteit,… OF via het aanvinken van het label voorzien door het socialemediaplatform (“betaald partnership” of ander). Niet beide dus.
Verder pleit de alliantie voor een gelijke behandeling. Die heeft niet alleen betrekking op de aanduiding van een commerciële post, maar ook bijvoorbeeld tussen journalisten en influencers die samen op dezelfde activiteiten gevraagd worden om dezelfde job te doen maar zowel op vlak van advertising disclosure als op fiscaal vlak anders behandeld worden door de overheid.
De Influencer Marketing Alliance vraagt dan ook dat de interpretatie van het wettelijk kader in overeenstemming wordt gebracht met deze zelfregulering en dit via overleg via de Raad voor Reclame.

Stand van Zaken

Momenteel wordt er gewerkt aan het opzetten van een training met inbegrip van certificering voor influencers. Dit is geïnspireerd op de werking van internationale organisatie EASA.
Verschillende leden van De Raad voor Reclame zullen hier samen met Feweb aan werken onder de paraplu van de Influencer Marketing Alliance.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.